onsdag 10 december 2008

Choklad, bananer och kokos :-)












Kan det bli så mycket bättre än så här :-) Har bakat idag igen, denna gången en banankaka, då bananerna annars hade sprungit ut ur köket på egen hand. Hatar att slänga mat, då är det bättre att hitta på något att tillaga. Dagens middag blev lax med ärtor och potatis, skiss har ni längre bak i bloggen. Efter maten var det dgas för lite mitt i veckan mys, banankaka med vaniljglass, se bil längre upp. Den blev jättegod, ett helt obeprövat recept, men ska helt klart bakas igen.
Om ni gillar banankaka så måste ni prova detta receptet.
Mumsig banankaka
150 g smör
3,5 dl socker
2 ägg
2mosade bananer
1/2 tsk salt
4 2/3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 msk kakao
1,25 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
1 dl kokos
Smörj formen och strö i kokos. Rör rumsvarmt smör med socker tills det är vitt och pösigt. Dela på äggvitan och äggulan. Vispa äggvitorna till maräng Tillsätt äggulorna i smör/sockersmeten och rör sedan ner bananmoset. Blanda de torra varorna och 0,5 dl av kokoset, spara resten av kokoset, rör ned de torra varorna i smeten varvat med mjölk. Vänd ner marängen. Häll i formen och strö över resten av kokosen.Grädda i 175 grader i 60 min
Idag har jag varit på infomöte om utbildningen som jag har kommit in på till våren, insåg att det är lika bra att förvänta sig ett tufft år med mycket att göra. Utbildningen verkar vara jätterolig med många utmaningar. Tufft men roligt, så kan man nog sammanfatta året som kommer att komma, skolmässigt iallafall. Hur resten blir, det blir en överaskning :-)
Några har efterfrågat bilder från mitt hem, så idag får ni se en liten bild från köket. Inte så bra, tyvärr. Bry er inte om lampan, den är bara provisoriskt upphängd. Det ska bli bättre.
Nu ska jag krypa ner i soffan med en stor kopp te och titta på Greys Anatomy.
Besos para ustedes

Inga kommentarer: